torsdag 2 oktober 2008

Tandställningen är insatt!

Idag satte jag in min tandställning i nedre käken, så nu är allting klart.
Jag har försökt att fota min dag så ni får se hur det gick.
.
OBS: Ni som har tandskräck eller tycker det är lite snuskigt med tänder borde hoppa över dessa bilder. Ni andra kan se hur det gick till:


Dagens outfit som jag hade på mig idag.


Öppnar dörren till huset i Sundbyberg där Tandregleringen Kronan ligger.


Jag trycker på hissen...Snart är jag där. Nervös som vanligt!


Gabriel följde med upp i hissen. Pussade mig och åkte ner igen.


Sista bilden innan den nedre tandställningen åker in.


Det är här inne allt händer... Höhö


Ligger i stolen. (Jag har inte gjort brösten. Något hände med bilden i den vinkeln)


Så där ja. En sådan här sak får man ha på sig under tiden klossarna sätts fast. Det blåa är något man smörjer in tänderna med innan klossarna limmas på. Efter det blå sköljer man av tänderna, sen blåses dom rena och avslutas med att torkas av med en "topps" Därefter limmas klossarna på.


Nu är alla klossarna på plats. Nu skall bara tråden sättas fast.


Eftersom jag inte får bita på min nya ställning med framtänderna så fick jag bygga upp två bakre tänder så dom blev högre. Tror ni det är lätt att tugga när inget passar där bak? Känns sjukt konstigt.


Det här är jag när allt är klart. Ser ni min min?! Jag tror jag försöker le, men med en ny tandställning är det inte inte så lätt i alla lägen:) Jag ser mest besvärad ut, osäker på hur det här skall gå...




12 kommentarer:

  1. Du är så duktig raring!
    *nyper i dina kinder*

    Ses igen snart?

    Puss

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du är jätte modig som gör det där. Och så fin med tandställning så! Om du vill dela erfaranheter kan jag leta fram nån bild från när jag hade.. Höhö

    SvaraRadera
  3. Till Liin. tack.
    Till Erika: Så snällt sagt! Jag mins ej att du har haft. Du får gärna visa mig lite bilder;) Det som är bra är att man lär sig sjukt mycket om tänder när man är där!! (sätter in tandställningen)

    SvaraRadera
  4. Whoa! Sjukt coolt detta! har alltid undrat hur det gar till.. :-D
    /abby

    SvaraRadera
  5. Hej
    Kul bilder. Jäklar vad man kommer ihåg äventyret när man ser bilderna. Jag fotade min gaddar under hela tiden.
    Nu ryker tandställningen den 20 november. Glömde säga att jag är en gamling som gjort regleringen i vuxen ålder.
    Lycka till med resten av äventyret.

    SvaraRadera
  6. Till "gamling med tandställning".
    20 november asså. Gud så spännande. Hoppas det blir precis som du tänkt dig!
    Tycker det är alldeles rätt att göra det hur gammal/ung men än är. Restultatet kommer man sedan att leva och vara glad med länge. Jag har ju just satt in min. Har inte ens haft den i två månader!
    Den 13 november skall jag till sthlm för att spänna den för första gången och titta så allt står rätt till.

    Lycka till med "avtagandet".

    SvaraRadera
  7. Heh, känner igen mig.
    Satte också in en tandställning, idag faktiskt. Hoppas dina tänder blir lika snygga som du!

    SvaraRadera
  8. Åh va skönt, fick reda på idag att ja ska få tandställning i ett halvår. Blev jätteledsen först att det kommer se fult ut osv, men det såg ju inte alls farligt ut på dej :)

    SvaraRadera
  9. Har precis startat en tandställningsblogg (udda jag vet ^^), kom gärna och kolla in den. Jag kommer också att få räls, förr eller senare, men inte i underkäken :)

    SvaraRadera
  10. Modigt av dig! Jag vill skaffa tandställning, är 23 år och det enda som hindrar mig är mitt jobb. Vill inte gå med tandställning bland 30+ vuxna på kontoret. Hittade även en annan bra sida som skriver om allt om tandreglering med tandställning.

    Här är länken om du vill själv kolla:

    www.plastikoperationer.net/tandreglering-tandstaellning-ortodonti

    Gör det ont att ha tandställning? Hur är det med mat? Kan man äta normalt eller måste man anpassa sig? Tacksam för svar

    Kram

    SvaraRadera

  11. GÖR DET! GÖR DET NU! När är en bra tid att sätta in tandställning?! När jag var mindre kunde jag inte för då skulle jag ju börja 6:an. (enligt mig då).Sen ny skola. Sen gymnasiet. Men väl på gymnasiet ändrade jag mig och ville ha. Då var det för sent för då hade kriterierna ändrats och jag fick den inte betald. Efter gymnasiet jobbade jag och sparade pengar och betalade hela tandställningen själv. 32 000kr har jag för mig. Sen alla resor fram och tillbaka till Stockholm. Rekommenderar vart Kronan i Sundbyberg. Jag hade Ola, som är från Västerås. Toppenduktig.
    Gör det nu säger jag bara. De på jobbet kommer inte märka att du har tandställning. Jo kanske, men när den väl försvinner märker ingen något. Haha. Ingen på mitt dåvarande arbeta märkte när den försvann…
    Du kommer tycka det är så värt sen.

    Det gör lite ont i början. Det spänner. Du kan inte äta hårda knäckemackor. Inte chokladtryffel bland folk för då blir det helt svart i munnen. All annan mat får du känna efter själv. Tandställning är bland det bästa jag har gjort.

    Om du väljer kronan (privatklinik i Sundbyberg) så kan du säga att jag var nöjd och att du nu också vill ha. De har ju i journalen vilken sort jag hade. Den var rätt så stor men det gick fortare. 9 månader.

    Sen är det bra om du gör det nu och ska pendla för att snön smälter gör inte att tågen blir försenade. Hände ofta att tåget inte kom, så jag fick ringa till Kronan och förklara, sen fick jag en ny tid. Till slut sköt vi upp besöket till våren för tågen kom jämt försent. Haha

    Lycka till. Hoppas du väljer att ringa och boka ett möte med en klinik redan idag.

    SvaraRadera
  12. Hej, så roligt att läsa om dina erfarenheter kring tandställning. Jag har bestämt mig efter en lång period av att vägra att le på grund av mina sneda tänder. Jag är 22 och skall sätta in min om exakt två veckor, Bättre nu än senare tänker jag. Hittar inga fler inlägg om din tandställning.. Hade vart så kul med lite tips om vad man skall tänka på!

    känns skönt att andra valt att gå igenom det i vuxen ålder, :)

    SvaraRadera